Mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje
Obrazovni profil mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje je formiran sa namerom da se omogući implementacija najsavremenijih računarskih i informatičkih dostignuća u oblasti mašinstva. Tokom četvorogodišnjeg školovanja učenici se osposobljavaju za:
- izradu proračuna i tehničke dokumentacije
- ispitivanje i merenje karakteristika mašinskih delova i sklopova
- projektovanje mašinskih delova i sklopova
- korišćenje naprednih softverskih alata za 3D oblikovanje
- izradu delova na 3D štampaču
- korišćenje standarda i stručne literature
Nastava iz stručnih predmeta odvija se u savremeno opremljenim računarskim kabinetima, uz primenu multimedijalnih nastavnih sredstava, u grupama od po najviše 15 učenika, po principu jedan učenik – jedan računar. Koriste se sledeći softverski paketi:
- AutoCAD - kao osnova za 2D kompjutersku grafiku
- JAVA – programski jezik za programiranje aplikacija
- EXCEL – izrada proračuna mašinskih delova i sklopova
- SolidWORKS – vrhunski programski paket za 3D oblikovanje, ispitivanje čvrstoće i animaciju kretanja modela mašinskih elemenata i sklopova i izradu tehničke dokumentacije
Pored savremenih predmeta baziranih na računarskoj tehnologiji, učenici stiču znanja i iz klasičnog mašinstva u okviru predmeta kao što su: tehničko crtanje, mehanika, mašinski materijali, mašinski elementi, otpornost materijala, hidraulika i pneumatika itd.
Prva smo srednja škola u Srbiji koja je u nastavu uvela 3D štampač i skener, tako da naši učenici ne samo da projektuju već imaju priliku i da izrade svoje modele.
U toku školovanja organizuju se posete firmama, sajmovima i projektantskim biroima gde se učenici mogu bliže upoznati sa konkretnim poslovima kojima se bavi stručnjak ovog profila.
Nakon završenog školovanja, maturantima se pruža mogućnost zaposlenja u industriji mašina i alata, industriji procesne tehnike i upravljanja, automobilskoj industriji, kompjuterizovanoj mašinskoj obradi, konstrukcionim biroima, i drugim oblastima gde se koriste računarske tehnologije.
Zbog opsežnog teorijskog i praktičnog izučavanja stručnih predmeta, kao i visokog stepena izučavanja matematike ovaj obrazovni profil pruža velike mogućnosti za nastavak školovanja na fakultetima (mašinski, tehnološki, informatički, elektro-tehnički...) ili na višim školama strukovnih studija, mada je moguće upisati i druge fakultete kao što su matematički, filozofski, filološki, FON ili neki drugi.
Spisak opšteobrazovnih i stručnih predmeta po razredima sa nedeljnim i godišnjim brojem časova teorije i vežbi izgleda ovako:
I razred |
Broj časova nedeljno |
Broj časova godišnje |
||
Teorija |
Vežbe |
Teorija |
Vežbe |
|
Opšteobrazovni predmeti |
|
|||
Srpski jezik i književnost |
3 |
|
111 |
|
Strani jezik |
2 |
|
74 |
|
Istorija |
2 |
|
74 |
|
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
74 |
|
Matematika |
5 |
|
185 |
|
Fizika |
2 |
|
74 |
|
Hemija |
2 |
|
74 |
|
Stručni predmeti |
|
|||
Računari i programiranje |
|
4 |
74 |
|
Mašinski materijali |
2 |
|
74 |
|
Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
2 |
2 |
74 |
74 |
Mehanika |
2 |
|
74 |
|
II razred |
Broj časova nedeljno |
Broj časova godišnje |
||
Teorija |
Vežbe |
Teorija |
Vežbe |
|
Opšteobrazovni predmeti |
|
|||
Srpski jezik i književnost |
3 |
|
105 |
|
Strani jezik |
2 |
|
70 |
|
Istorija |
2 |
|
70 |
|
Biologija |
2 |
|
74 |
|
Geografija |
2 |
|
74 |
|
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
70 |
|
Matematika |
4 |
|
140 |
|
Fizika |
2 |
|
70 |
|
Stručni predmeti |
|
|||
Mehanika |
2 |
|
70 |
|
Otpornost materijala |
2 |
|
70 |
|
Kompjuterska grafika |
|
3 |
35 |
|
Osnovi elektro-tehnike i elektronike |
2 |
|
74 |
|
Mašinski elementi |
2 |
|
70 |
|
III razred |
Broj časova nedeljno |
Broj časova godišnje |
||
Teorija |
Vežbe |
Teorija |
Vežbe |
|
Opšteobrazovni predmeti |
|
|||
Srpski jezik i književnost |
3 |
|
105 |
|
Strani jezik |
2 |
|
70 |
|
Sociologija |
2 |
|
70 |
|
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
70 |
|
Matematika |
5 |
|
185 |
|
Stručni predmeti |
|
|||
Računari i programiranje |
|
4 |
105 |
|
Mašinski elementi |
2 |
|
70 |
|
Tehnologija obrade |
3 |
|
111 |
|
Hidraulika i pneumatika |
2 |
|
70 |
|
Termodinamika |
2 |
|
70 |
|
Modeliranje mašinskih elemenata i konstrukcija |
|
2 |
|
70 |
Praktična nastava |
|
3 |
|
105 |
IV razred |
Broj časova nedeljno |
Broj časova godišnje |
||
Teorija |
Vežbe |
Teorija |
Vežbe |
|
Opšteobrazovni predmeti |
|
|||
Srpski jezik i književnost |
3 |
|
96 |
|
Strani jezik |
2 |
|
64 |
|
Filozofija |
2 |
|
64 |
|
Fizičko vaspitanje |
2 |
|
64 |
|
Matematika |
5 |
|
160 |
|
Ustav i prava građana |
1 |
|
32 |
|
Stručni predmeti |
|
|||
Organizacija rada |
2 |
|
64 |
|
Automatizacija i robotika |
2 |
1 |
64 |
32 |
Konstruisanje |
2 |
3 |
64 |
96 |
Ispitivanje mašinskih konstrukcija |
2 |
|
64 |
|
Modeliranje maš. elemenata i konstrukcija |
|
3 |
|
96 |
Nakon završenog četvrtog razreda učenici polažu maturski ispit koji se sastoji iz tri dela:
- Ispit iz srpskog jezika – sastoji se iz pismenog sastava koji ocenjuje komisija.
- Izborni predmet – kandidati biraju između 4 ponuđena predmeta koji će polagati (matematika, mašinski elementi, konstruisanje i ispitivanje mašinskih konstrukcija). Na ispitu učenik izvlači cedulju sa 3 pitanja i usmeno odgovara nakon čega komisija daje ocenu.
· Praktični rad – kandidat bira maturski praktičan rad iz predmeta konstruisanje ili modeliranje mašinskih elemenata i konstrukcija. Po završetku rada isti se predaje u štampanoj i elektronskoj formi predmetnom profesoru na pregled. Ako rad zadovoljava kandidat izlazi na ispit gde pred komisijom brani praktični rad i dobija ocenu.
Ocena na maturskom ispitu se formira kao prosečna ocena ova tri ispita i upisuje se na diplomu, a takođe i naziv praktičnog rada. Po položenom maturskom ispitu maturanti dobijaju diplomu za zvanje mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje.